Friday, October 8, 2010

♥problem♥

assalamualaikum..
entry hari ini cuma nak nasihat sikit dekat kawan2 yang sometimes face too much problem. semua orang sure penah da problen kan ? kita jangan fikir kita ja ada masalah. so bila ada masalah 2 jangan terus nak hilang sabar n fikir something yang tak rasional like nak bunuh diri ka..nak mati ka or whateverlah. ada yang nak cari gadohla. nonsense. semua tu menambahkan masalah ada la. geramla dengan orang macam ni . huhuu..

firstly when we get a problem try to be calm. TENANG OKAY ! thats all. okay. nak tenang pulak camna eh ? bagi orang Islam surela solat . yang wajib jangan sesekali tinggal. kalau still tak dapat lagi ketenangan tu buat pulak yang sunat. penat or busy macam mana sekali pun yang wajib kena jugak buatkn. penat pon akan hilang punyalah. InsyaAllah we get d calmness. then sure kita boleh selesaikan any problem yang datang kat kita . sometimes, kita tak tahu kenapa banyak sangat masalah datang ni kn ? bila kita tenang 2..try to think back what we had done wrong sampai Dia bagi kita dugaan macam ni. bila dah fikir balik 2 maybe kita akan rasa kita layak dapat semua ni sebab kita dah banyak buat DIA marah. So, kita tak akan rasa masalah ni sebagai satu bebanan tapi satu balasan untuk kita. supaya kita lebih ingat pada Allah. Ini cara Allah memberi peringatan pada umatNya.

lagi satu cara nak hilangkan stress bila da problem ni, murahkan senyuman. pelikla bila ada orang yang susah sangat nak senyum. senyumla selalu. biar orang tengok kita happy selalu even ada problem. kita pon akan rasa happy jugakkn bila orang senyum balik kat kita. kadang-kadang 2 senyum sorang2 pon berkesan jugak taw . aku slalu buat jugakla. heheh. biaqla orang nak kata tak betul pon. suka hatilah. bukan mulut depa pon. haha !

next, cara ni pon aku selalu jugak buat. kalau ada problem ja aku selalu cakap, " alah, rilek r. " hehe.. sampai kawan aku pon cakap, " syaz ni semua rilek..." hmmm...cakapla pe yang ampa nak cakap. janji aku tak tension dengan masalah tu. cubalah ye. jangan ingat problem 2 besar je. kita yang suka fikir lebih2. pdahal benda 2 small matter ja. mind set tu yang penting ! ni psychology way cara akula. try it okay. ;))

setakat ini sajalah nasihat yang aku boleh bagi.. im not a perfect person. sometimes tak boleh jugak control diri bila ada masalah tu. tapi bila slalu ingat kat Dia, lama lama problem is not big deal for me. nasihat n peringatan ne untuk diri sendiri jugakla. n 4 my beloved friends.

2 comments:

♥chee rajin2 baca hok neh♥